selamat raya + merdeka



selamat menyambut hari kemerdekaan ke 54

jangan lupa nengok bunya api malam nie, dush dush dush . warna warni ..

jangan lupa kibar jalur gemilang, biar macam mana sekali pun cara mendapatkan bendera tuu ..

jangan lupa wish setiap orang yang hangpa jumpa : selamat hari merdeka.. HAHA

jangan lupa wish besday orang yang besdaynya sama dengan merdeka nie, depa konon2 anak merdeka laa tu .. hahaha








selamat hari raya aidilfitri ,
maaf zahir batin
jangan lupa makan banyak-banyak
jangan lupa kumpul duit raya banyak-banyak
jangan lupa p raya rumah orang banyak-banyak
jangan lupa p main bunga api + mercun banyak-banyak

: I'm fine
: without you by my side

: I don't mind
: that you did do it well

: I'm well
: you leave me alone

:I did complaint
: that you did spend time with me



sabar la. apa yang enkau nak gelabahnya, mungkin dia terlupa yang dia ada engkau sebagai awek . haha. padan muka kau ! lagi pun dulu kau cakap, semua pun boleh , kan ? kan ? so kau terima shaja laaa (:

cerita sahabat kepada sahabat

syahur pertama: di rumah

28/8- ahad


tuk..tuk..tuk.. tirai pintu di buka..
ajie, ajie bangun dik, syahur..

ajie masih di katil tidak mengendahkan kejutan itu.


tiba-tiba, rasa bersalah kerana tidak menyahut panggilan itu, lalu ajie pun bangun dengan pantas dan terus menuju ke ruang dapur.

eyhh, ayahh ??

alangkah terkejutnya ajie apabila dia mendapati ayahnya yang berada di ruang dapur sedang menyiapkan makanan syahur untuk anak-anaknya yang tersayang.

lalu dalam fikirran ajie mula teringat kembali, bahawa ibunya tidak sihat: ibu demam, jadi ayah yang kene buat semua.

tanpa membuang masa, ajie pun bantu ayahnya untuk menyiapkan makanan..
: ajie, g kejut yang lain, nie tinggal sikit je nie ayah uruskan
: ok. ayah, ajie nak telor goreng kicap .
: ye. nanti ayah buatkan ..
dari satu bilik ke satu bilik yang lain ajie berjalan longlai pergi mengejutkan akak dan adiknya..

sampai di meja makan, semua dah terhidang. kami hanya duduk dan menyuapkan makanan ke mulut sahaja.
: wani nak makan sendiri ke nak ayah suapkan ?
: tak tau.
: tak pe la. ayah suapkan..

lalu dengan penuh kasih sayang seorang ayah, suapan demi suapan nasi masuk ke mulut anak bongsunya..

dalam hat kecil aku berbisik
: ini syahur pertama aku dapat makan nasi.. hee
: ini syahur pertama aku di rumah Mersing ..
: Ya Allah, aku bersyukur kerana di kurniakan ayah yang bertanggungjawab seperti ini.. adakah aku akan memiliki seorang suami dan ayah kepada anak-anak aku juga seperti ini?
* woi ajie, kau gilaa ke masuk angin, awal gilaa kau pikir benda2 karut macam nie.. HAHA


dan selepas mengupdate blog ini, si ajie menunaikan solat subuh dan terus tertidoo ....

sekian, wasalam




terima kasih ayahh .
ayahh bila mau korek kan telinga ajie ??
pendengaran saya sudah tidak jelas . HAHA

ibuuu




apabila bangun dari tidur, saya tanya kepada diri sendiri :
kenapa Allah masih hidupkan aku pada hari ini ?

jawapan yang dicadangkan oleh Imam Al-Ghazali :
kerana dosaku terlalu banyak. Allah masih izinkan aku untuk bertaubat.





IBU, esok ajie balik. maaf kerana balik lambat, bukan sengaja. tapi tu je tiket yang ada.
ajie janji balik ta main laptop, ta tidoo, ajie kemas rumah. kilat2 punyaa ..


AYAH, ajie sampai esok jangan lupa ambik tau. nanti ajie nangis. kalau sempat sampai sebelum bukak, ajie nak taufufa. hee
kalau ta sempat ta pe, dalam bas pun boleh. ajie anak ayah, mesti boleh survive punya.


yang lain.. malas. korang selalu buli ajie!!




kotak merah

eyhh .. banyaknya miscall ..
laa, dari cik rupanya.. mesti dia nak suruh naik bas nie..
ta pe laa text dia je laa
: pagi cik, aku tak naik bus tau. aku naik motor, berdua.


masuk wad je,
aku nampak dia sedang berajin-rajin buat bed making.
namun dia sempat menyapa aku
: hai encik, comel nya .
haha, serius aku malu,dah la dia cakap macam tu depan CI. aku hanya mampu tersenyum.

:mana nak dapt mask & apron, hee biasalah baru secnd day kerja.hee
lalu dia pun sarongkan aku apron, dan hulurkan face mask.

siap buat rutin itu, aku pun pergi cubical aku. eyhh, sama cubical dengan cik & kawan dia pula. ini bagus nie. heeee

aku pun mula kan observation, cik pula sibuk membuka balutan dressing di kaki setiap pesakit, kawan dia turut membantu dia.

:"adik pesakit nie nak kene pergi x-ray, bawak dengan katil ."
:"ok saya uruskan. cik jom sekali , guna katil mana boleh g sorang"
:"ok2, boleh je.."



ruang menunggu x-ray,

masa nie laa aku bercerita panjang dengan cik nie. maklumlah dah lama ta jumpa dia, jadi aku pun berlama-lama dekat x-ray dengan dia. namun, dia lebih suka diam, dan hanya gelak kecik kadang-kala.




balik wad ,

hanya tinggal kami berdua. yang lagi sorang p antar pesakit juga. jadi nak ta nak, kami buat dressing bersama-sama, dan kami bersama-sama lagi.

aku sangat gembira dapat satu cubical dengan cik. banyak masa kami berborak bersama.

mencari kotak merah bersama,
mencari kerja bersama,
merayap bersama,
melawat bersama,
bercerita bersama,
mencari 7 benda tersembunyi bersama,



walaupun cik lebih banyak diam dan hanya ketawa kecik. tapi itu sudah cukup memadai. apatah lagi, aku dapat tunaikan apa yang cik idamkan, sejak ari tu lagi dia mintak. tapi baru hari ni aku dapat tunaikan. heee . aku berpuas hati hari ini . (:


cerita sahabat kepada sahabat ..

white paper






what happen between us is a wonderful story,
I never regret about it.


now, I have you by my side,
I just hope that is will be forever.


this is our journey,
I try my best to give the best ever.


this is the right decision I have make,
I just glad to have you.


no WORD , no ACTION, no MOVEMENT, no SYMBOL
to described how much I happy to be YOURS


but I never show it,

I never make you happy,
I m just need apologize from you.

I never be nice to you,
I just want to be myself before and after.

I never know if you are lying on me,
I just what you to be honest.

I never hiding anything from you,
I just like to share everything with you.










cerita semalam

16 /8/ 2011

jam tepat pukul 3:00 pagi .

aku masih duduk menghadap laptop, apa yang aku buat aku sendiri ta pasti .
cukup aku menguap kali yang ketiga , aku pun tutup laptop. hati berkata
: terima kasih fatin, bagi pinjam laptop. tapi guna cable sangat lambat.

aku melompat ke atas katil. meneruskan perjuangan yang tergendala. sambung buat sudoku sambil bercakap .
tanpa aku sedar jam menunjukkan tepat kul 4: 25 pagi . sekali nengok talipon bimbit, battery kong sampai mati terus. aku berjalan longlai pergi mengecharge talipon itu. nasib aku malang, charger itu rosak, lalu aku biarkan talipon itu tersadai di atas meja begitu sahaja.

oleh kerana aku terlalu mengantuk. aku terus menyarung stoking dan tertido ..




tiba-tiba, badanku di gongcang kencang

ajie... ajie.. ajie...

bangun, dah kul 5:3o

dalam hati berkata, alamak baru nak tido . kne bangun pula . bangun nak buat apa nie.. tidak hiraukan gangguan itu .




tiba-tiba aku terasa panas, aku pada mulanya berbaring, mula duduk dengan pantas nya..
syahur! mulutku menyebut.
fatin hanya mampu tergelak.
ajie dah pukul 10:30, nak syahur lagi ke ?
laa, ye ke?, alamak aku ta syahur laa. ta yah puasa la hari nie.. ta pe la. aku nak tido .





ajie!!
sebelas suku dah nie.

ha ? ok2.. laju je aku bersiap, sebelas setengah aku sudah menuju ke arah perhentian bas , angsana.
sebaik sahaja aku naik bas.
akak, lambat hari nie ? baru bangun eyhh ?
aku hanya mampu bermanis muka .

sepanjang perjalanan aku tidak dapat melelapkan mata .
aku terfikirkan cerita semalam
: suami isteri bekerja sebagai pegawal keselamatan , si isteri takut bekerja pada shif malam sehingga si suami terpaksa mohon untuk sama shif dan tempat untuk menemani si isteri . pegawal keselamatan takut ? macam mana boleh jadi pengawal keselamatan macam tu ? agak pelik.



masuk wad, mood aku yang tadi yang muram, bertukar gembira apabila aku ternampak YAM . apatah lagi setelah aku dapat tau yang pada hari khamis nie, yam tukar petang. itu bermaksud yam akan sama shif dengan aku. gembira berlapis-lapis . lalu aku meneruskan tugasan aku sebagai student nurse seperti selalunya..



tepat 9:4o aku pun mintak izin dari SN untuk pulang ...



banyaknya benda yang berligar-ligar di dalam kepala ini . aku mengambil wuduk, lalu menenangkan diri ..




Namun aku..
Cuba mengukir senyuman di bibir kerna tak mungkin mampu
ketawa..
Ada cerita duka..
Jelas terpancar di wajahku saat itu kubagaikan hilang arah..



sekian , bebelan si ajie.






pasang telinga: era






pagi di ERA


seorang lelaki telah menalipun sahabat baiknya dan berkata



LELAKI 1 : bro, apa cita semalam lu dengan akak gua .

LELAKI 2 : ta da pape laa. biasa2 je..

LELAKI 1: lu jangan la main-main. sekarang ni aku serius nak tau. lu ada apa dengan akak gua?

LELAKI 2: ok la. macam ko tau kan. aku memang suka kat akak lu dari dulu lagi . so semalam aku dah luahkan apa yang terpendam dalam hati aku selama nie. dan aku dah cakap kt dy yang aku akan masuk meminang dy ta lama lagi .


LELAKI 1: ok, sebab aku kenal kau dah lama aku ta da hal. cume ada satu benda nie je la.


LELAKI 2: apa nya bro ?


LELAKI 1: kita memang satu team main bola, tapi kita bukan dalam fans team yang sama . kau MU,aku CHELSEA. jadi kau sanggup pakai t-shirt CHELSEA ? macam kau tau , family aku semua CHELSEA kan, jadi kalau kau sanggup, kau boleh join family kiteorang . amacam, boleh ?

LELAKI 2: apa nie bro, fans bola je kot. takan sampai macam tu sekali .

LELAKI 1:aku ta kira la, sekarang nie aku tanye sanggup ke kau sarung baju CHELSEA ni ??

LELAKI 2 : ok bro aku try slow-slow masuk rumah biru ..

LELAKI 1: ha, macam tu la. bagus. baru boleh jadi abg ipar aku .

PAKNIL : ceh , pengkianat la ko nie. sebab apa kau sanggup pakai baju CHELSEA tu ??

LELAKI 2: dah saya sayang akak dy paknil. jadi apa pun sanggup je laa. haha


persoalannya: adakkah sangat penting bagi lelaki tentang fans football club nie ?
heee ~~






setiap pagi, sedang si ajie serve medication lagu ini selalu berkumandang .
comel pula lagu nie. haha

"Kamu akan meninggal..."





Sepasang suami isteri pergi ke hospital untuk melakukan pemeriksaan kesihatan. si isteri telah di periksa oleh seorang doktor lelaki. manakalah si suami telah di periksa oleh seorang doktor perempuan.


maka selepas selesai pemeriksaan ke atas pasangan tersebut. pasangan tersebut pun pulang ke rumah.


tiba di rumah, si isteri yang dulunya seorang yang pemalas,hanya pentingkan kerja dari keluarga, pengotor dan tidak pernah mengambil berat tenteng suaminya bertukar sekelip mata. si isteri menjadi sangat baik, solehah, rajin, pembersih dan sentiasa menjaga suaminya dengan baik.


begitu juga si suami pula yang dulunya selekeh, tidak terurus, pemalas, pemarah, dan kaki ngeteh juga berubah kepada suami yang soleh, baik, bersabar dan sentiasa kemas bergaya serta menjaga si isteri dengan cukup sempurna.


jiran tertangga mula perasaan akan perubahan pasangan ini. pasangan yang dulunya hanya kedengaran bergaduh, bertekak, tidak pernah senyum apatah lagi bertegur sapa dengan jiran tetangga berubah sekelip mata menjadi sangat baik dan ramah.


oleh itu, ramai yang tertanya-tanya sebenarnya apakah yang berlaku kepada pasangan ini. apakah yang hasil pemeriksaan kesihatan dulunya itu yang menyebabkan pasangan ini berubah , tapi apakah yang doktor itu bagitau sampai pasangan ini berubah kepada begitu bagus sekali ..













biaq p laa, doktor tu nak habaq apa pun. yang hang pa sibuk-sibuk nak tau tuu pasai apa laa kakak, hang pa memang maknenek laa .~~

surat untuk ibu


kehadapan bonda tersayang .

maafkan ajie sebab ajie ta dapat balik sepanjang bulan puasa nie.
ajie bukan tanak balik tapi sebab ajie ta da free langsung untuk balik.
lagi pun nanti kalau ajie balik weeknd je, mesti adik2 cakap : ta payah balik laa kalau kejap macam nie.. adoi


tapi ajie akan balik cuti raya nie, jadi sempat la puasa kat rumah sehari dua.. heee.. ta sabar nak balik rumah. nak makan sedap-sedap, nak g tarawih sama2 dengan ibu & ayah, nak syahur sama2 dengan adik-adik, g bazar time2 dah nak tutup dengan harapan dapat makanan lebih.. heee..


ibu, lagi satu. walaupun ajie ta rajin sangat tolong ibu buat kuih raya sebab ajie pemalas , tapi ajie akan tolong makan kuih raya tuu semua. jangan risau mesti licin punya laa. nanti ajie panggil satu taman datang abis kan kuih2 tuu semua.


alamak, kenapa ajie cita pasal raya nie. puasa pun belum abis lagi aa nyahhh .. haha .. excited laa. k laa ibu, ILOVEYOU so much . hee. kim salam pda semua. nanti ajie balik kita sambung gosip . insyallah semua pesan ibu ajie ingt dn ikut . heeee (:

truly for my heart


selamat tinggal



hai pakcik, pakcik apa nama ? mulai hari nie saya akan jaga pakcik tau. sebab saya pratikal kat sini. suka ta ? ta suka pun pakcik kne suka jugak.. heee


nama? my name is James bone . anak kat sini bpe lama nie ? dah kalau ada orang jaga, pakcik suka aje.. terima kasih le ye nak . alang2 anak kat sini, eyhh mana awak nie, pakcik ta nampak sangat nie.. nak awak tolong panggil tukang bersih tuu, suh dy lap lantai nie. ada air tumpah laa.

ok pakcik James. saya dah panggil radicare nanti dy datang lap.

* sesi suai kenal si ajie dengan pakcik di katil 6A.


si ajie sangat ramah dengan pakcik ini.
entah ta tau kenapa, rasa macam pernah kenal je dengan pakcil ini.
setiap kali datang buat observation, bagi ubat or buat apa2 je dekat pakcik nie. mesti pakcik ni tanya.

nak awak orang mana nie ?

saya orang Johor laa pakcik

pakcik kenal, aina, pakcik ingat .. dengan lagi sorang budak melaka pakcik ingt. tapi dy pagi2 je ada.

yeyeyeye.. pakcik ingt saya.. heee.. best laa pakcik nie..


pakcik ni jugak rajin bercerita pada si ajie .
dari cerita hantu, cerita lucu, semua dah keluar ..
seronok nyaa kalau arwah atuk masih hidup, mesti atuk pun macam nie..
selalu nya si ajie masuk shif, pakcik nie sedang duduk bual2 dengan pesakit sebelah dy,

tapi hari nie pakcik nie tido pula..

alaa, pakcik nie tido pulaa. siapa nak cerita-cerita hari nie..



tibe2, masa untuk bagi ubat.

pakcik.. pakcik .. pakcik..



seketika terasa lain sangat ...



doktor, pakcik nie ta sedar laa, saya panggil dari tdi lagi nak bagi ubat ..
bermula laa episod kelang kabut di wad tuu .. dan pelbagai procedure laa bermulaa..
namun, ALLAH lebih menyangi beliau ..



al-fatihah untuk arwah pakcik Azmy .. semoga rohnya di cucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman ..






sedih laa , lepas nie dah ta da orang nak cerita-cerita pada saya lagi ...




Jin dah kawan dengan ajie


YEEEEAAAAHHHH ,
JIN DAH ADD SI AJIE DALAM FACEBOOK DY .
BANGGANYA SAYA!
MANUSIA INI TIDAK AKAN DAPAT LARI DARI BERKAWAN DENGAN SI AJIE
HAHA ..

PATUT LA TADI HANG CALL AKU GELAK2 MACAM HANTU ,
SIAP PESAN NANTI SAMBUNG CITA KAT FB,
KONON NAK CITA LAA, YANG HANG DAH ADD AKU KAT FB ..
WAAAA~~~ SERONOKNYA



GAMBAR HIASAN YANG TIADA KAITAN DENGAN CERITA JIN GILA INI . haha

Mengapa Saya Suka Rumah Saya?


sebab rumah saya best !!

soalannya


apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ?



apakah yang paling jauh daripada diri kita di dunia ?



apakah yang paling besar di dunia ?



apakah yang paling berat di dunia ?



apakah yang paling rinngan di dunia ?



apakah yang paling tajam di dunia ?